2013. március 14., csütörtök

Kíváncsi hallgatók

Történt a minap, hogy egy meghívásnak eleget téve, a Műszaki Egyetemen, kommunikáció mesterszakosoknak tartottam "előadást" szubkulturális gazdaságok órán, természetesen gördeszkázásról.

A kiadvány hiteléül. Boardslide, 2004, Németország


Az egész onnan ered, hogy kábé két éve, bizonyos Kacsuk Zoltán, Kacsa, interjút készített velem készülő szakdolgozatához, amelynek egyik fő oszlopa a gördeszkás kultúra. Úgy gondolta, hogy szubkulturális gazdaságok is órán érdekes lehet a gördeszkázás, így összehozott a "kulturális iparágak specializáció" témavezetőjével, Barna Emíliával. 
Rövid egyeztetés alapján azokról a gördeszkázás dolgokról kellett beszéljek, amikben részt veszek. Az Offline, a Deszkás Piknik, a 7Réteg lett tehát a bő órás diskurzus alapja. Ezekről magyaráztam - sokszor rám jellemző módon csapongva - és ezekről kérdeztek a kíváncsi hallgatók. Beszélgettünk mindenféléről, ami érinti a témát, az önkormányzatok hozzáállásától kezdve, a deszkás-longboardos ellentéten keresztül, egészen a deszkás cipők mibenlétééig.  
Nem igazán tudtam mire számítsak, voltam már hasonló órán más egyetemen is, az annyira nem jött be. Ez annál inkább. A BME-n úgy tűnt, "open-minded" volt hallgatóságom; kérdeztek és válaszoltam, és közben számomra is érdekes összefüggéseket találtam. Arra is rájöttem, hogy a mintegy másfél tucat fő ideális méretű közönség. (Pár ember előtt nagy a pofám, tudok szónokolni, okoskodni, de a Deszkás Piknikes eligazítások alkalmával azért van gombóc a torkomban több száz fő előtt,  a 15-20 fős csoport pont jó.)

Kevesebb embernek szívesebben osztom az észt


Jó lenne, ha ilyen kiscsoportos foglalkozásokon az egész lakosságnak magyarázhatnánk/nék a gördeszkázásról. Talán jobban megértenének, elfogadnának. Remélem a srácoknak hasznos volt az óra, én abból a szempontból mindenképpen pozitívan értékelem a találkozót, hogy tizenegynéhány értelmiségi ezentúl biztosan másképp néz a gördeszkásokra. Ismerősen cseng majd nekik a 7Réteg és a Deszkás Piknik név.
(Hogy a 7Réteg facebook oldalát újabb csinos követő találta meg, már csak hab a tortán...) 

Nagyon bejön a tendencia, hogy az emberek - főként a fiatal értelmiségiek - számottevően érdeklődnek a gördeszkázás iránt. Szakdolgozatok és előadások témái lettünk, miközben aktív gördeszkások vállnak értelmiségivé: újságírók, szociológusok, tanárok és mérnökök lesznek. Így lehet/lesz egyre elfogadottabb - itthon is - ez a gördeszkázás nevezetű "szubkulturális gazdaság".  

fotók: Miki357 és Orosz Bálint

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése